Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Active
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1840
  Varv Hammarstens varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,40 meter 20,40 meter
  Största bredd 4,20 meter 4,20 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Nyköping Ångmaskin 2 x Nyköping Ångmaskin
  Effekt 64 hk, 47 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1839-09-16 Kontrakt skrivs mellan Överpostdirektören och Per Vilhelm Hammarsten, Norrköping som åtar sig att bygga fartyget av ek och furu till ett pris av 8.500 rdr.
  1840-05-19 Fartyget förs från Hammarstens varv, Norrköping till Nyköping där maskinerna ska monteras.
  1840 Levererad av Hammarstens varv som Active till Kungliga Postverket, Stockholm. Kallas oftast bara för "Activ". Total byggnadskostnad 37.272 rdr.
  1841 Insatt i trafik på traden Västervik - Visby.
  1846 Repareras vid Motala Verkstad för 5.920 rdr. Maskinerna renoveras och gör nu 80 hk, 59 kW.
  1851-03-12 Såld till kofferdikapten J.G. Söderberg, Stockholm för 5.366,32 rdr och omdöpt till Activ.
  1851 Såld till Södertelje Ångbåts AB (J.G. Söderberg), Södertälje. Trafik på traden Södertälje - Stockholm.
  1853 Såld till Nya AB för Uppsala Sjöfart (J.G. Söderberg), Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Uppsala.
  1853-09 Såld till disponent Albrecht Wallis, Sandö glasbruk, Sundsvall och omdöpt till Sophie. Trafik för Sollefteå Ångfartygs Bolag på traden Sundsvall - Härnösand - Nyland.
  1854-08 Trafik i Sundsvalls närområde, traderna Fjäl - Vifstavarv - Skönvik - Sundsvall och Svartvik - Sundsvall.
  1857 Såld till Mariefreds Ångfartygs Bolag, Mariefred.
  1857-05-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Mariefred.
  1857-08-27 Trafiken inställd på grund av maskinfel. Repareras under vintern.
  1858-11 Upplagd vid Läggesta gästgivargård efter säsongen.
  1861 Såld.
Tillbaka till Kungliga Postverket
Tillbaka till Sollefteå Ångfartygs Bolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.