Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Åttan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1881
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 301
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,05 meter -
  Största bredd 3,27 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 62 passagerare -
  Historik
  1881-01 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Åttan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Ragvaldsbro - Skinnarviken - Eldkvarnsviken.
  1889 Såld till Arboga och omdöpt till Viktoria.
  1902 Såld till Aspa bruk, Närke och omdöpt till Aspa. Används som bogserbåt.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.