Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

August Lindholm
Askungen vid Strömkajen, Stockholm 2021-04-07
Askungen vid Strömkajen, Stockholm 2021-04-07
Foto: Madam Rederi AB
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1991
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1154
  Registernr 14364
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8921987
  Signal SCJL
  Systerfartyg Gripsholm Kungsholm
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,03 meter 28,03 meter
  Största bredd 5,64 meter 5,64 meter
  Djupgående 1,23 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 128/56 128/56
  Maskineri 2 x MWM TBD 236 V12 2 x Scania D13 IMO Tier III
  Effekt 2.000 hk, 1.470 kW 1.100 hk, 810 kW
  Toppfart 30 knop 26 knop
  Kapacitet 173 passagerare 173 passagerare
  Historik
  1990-01-19 Kölsträckt.
  1991-06-18 Levererad av Boghammar Marin AB som August Lindholm till AB Aug. Lindholm Eftr., Stockholm. Hemort Stockholm. Döpt av Christina Hammarström, hustru till Bore Lines VD, vid en cermoni vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Flaskan krossas först på det sjätte försöket.
  1991-06-19 Insatt i kryssningstrafik med guide för Stockholms Sightseeing i Stockholms skärgård.
  1992 Trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal i Mälaren på bland annat traderna Västerås - Mariefred och Västerås - Birka/Björkö.
  1995-02-08 AB Aug. Lindholm Eftr. fusioneras med moderbolaget Bore Lines AB, Stockholm som övertar fartygen.
  1999-01-01 Bore Lines AB byter namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm i samband med att de övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  2002-01 Omdöpt till Askungen. Drift och bemanning Tema Shipping i Vaxholm AB, Vaxholm. Kompletteringstrafik för Cinderellabåtarna i Stockholms skärgård. Får nytt skorstensmärke i form av blå/gul grund och vitt C.
  2002-07-26 Får maskinhaveri, vevaxeln i SB huvudmaskin går av och maskin rasar. Bogseras till Rindö Marine AB, Vaxholm och läggs upp i väntan på försäkringsbesked. Ersätts av systerfartyget Eskil.
  2002-11 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU V12 183TE 72, 1.660 hk, 1.220 kW, installeras vid Anytec Marine AB, Öregrund sedan fartyget bogserats dit.
  2020-12-18 Såld till Madam Rederi AB, Stavsnäs.
  2021-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D13 IMO Tier III, 1.100 hk, 810 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka.
  2021-04-12 Insatt i trafik för Waxholmsbolaget på traden Åsättra - Norra Ingmarsö - Husarö - Finnhamn - Långvik.
  2022-02-02 Grundstöter vid Saltsäcken, Trångholmen kl.06.07 på resa mellan S:a Ingmarsö och Boda med 1 passagerare ombord. Man driver ner mot Hjälmö och får sedan assistans av Nordan som kommer till platsen och bogserar fartyget till Överby, Vindö där bogserbåten Tom senare tar fartyget vidare till Kummelnäs varv för reparation. Fartyget ådrar sig skador på babords drivlina och får två mindre revor i skrovet då propeller och roder trycks upp. Åter i trafik 15 februari.
  2025-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D13 IMO Tier III, 1.100 hk, 810 kW, installeras vid Kummelnäs Varv AB, Nacka.
Tillbaka till AB Aug. Lindholm Eftr.
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart
Tillbaka till Tema Shipping i Vaxholm AB
Tillbaka till Madam Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.