Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin XII
Delfin XII på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-08-12
Delfin XII på Ladugårdslandsviken, Stockholm 2019-08-12
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1972
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1052
  Registernr 11272
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SERO
  Systerfartyg Delfin XI
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,57 meter 28,57 meter
  Största bredd 5,88 meter 5,88 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 56/35 71/51
  Maskineri 2 x Scania-Vabis DSI 11 R82 2 x Volvo Penta TAMD 103A
  Effekt 460 hk, 338 kW 541 hk, 398 kW
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 206 passagerare 233 passagerare
  Historik
  1972-05 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Delfin XII till Tourist Sightseeing AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Sandhamn - Hagede för Waxholmsbolaget.
  1978 Såld till August Lindholm Eftr., Stockholm.
  1991-08-18 Grundstöter kl. 17.45 i 18 knops fart på grundet Flisan, Ljusterö på en tomtur mellan Sollenkroka och Hummelmora. En lång reva slits upp och vatten forsar in i tankrummet. Man kör upp båten på land för att inte sjunka. Vid kl. 21.00 påbörjas bärgning av bogserbåten Sölve som bogserar Delfin XII till Kummelnäs varv, Nacka för reparation.
  1992 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  2002 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 103A, 541 hk, 398 kW, installeras vid Rindö Marine AB, Rindö.
  2008-04 "Fjäderholmsexpressen" målas på sidorna.
  2010-05-30 Fartyget stoppas och skepparen grips i Hammarbyslussen vid 16-tiden sedan man fått ett anonymt tips att fartygets skeppare är drogfull. Skepparen tas med till Södermalms polisstation för provtagning medans Kustbevakningen tillsammans med kvarvarande besättningsman kör ut fartyget ur slussen och förtöjer det. Fartyget var extrainsatt på sightseeingsturen Under Stockholms broar och har 111 passagerare ombord. Provtagningen visar senare att skepparen är oskyldig och Transportstyrelsen gör en utredning om det hela.
  2019-11 Uthyrd till Rederi AB Ballerina, Stockholm. Stäven ombyggd. Trafik för Sjövägen, traden Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.
Tillbaka till Tourist Sightseeing AB
Tillbaka till August Lindholm Eftr
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.