Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Delfin II
Delfin II vid Valdemarsudde, Stockholm 2020-06-19
Delfin II vid Valdemarsudde, Stockholm 2020-06-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1983
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1083
  Registernr 13098
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SKRW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,26 meter 31,06 meter
  Största bredd 5,36 meter 5,36 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 81/47 81/47
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 40M20 2 x Scania DI 12 M
  Effekt 430 hk, 316 kW -
  Toppfart 18 knop 18 knop
  Kapacitet 229 passagerare 226 passagerare
  Historik
  1983-06 Levererad av Boghammar Marin AB som Delfin II till August Lindholm Eftr., Stockholm. Sightseeingtrafik i Stockholms hamn.
  1992 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1996-06-25 Trafik som shuttelbåt mellan Nynäshamn och kryssningsfartyget Queen Elizabeth II som ligger för ankar utanför Bedarön. Bogserar på eftermiddagen hem Delfin I som fått tekniskt fel.
  1998 Ombyggd och renoverad i Gryt. Får bl a ny inredning.
  1999-07-24 På väg mot Hammarbyslussen kl. 15.00 får man ett sjukdomsfall ombord. I samband med slussningen evakuerar man passageraren till ambulans som möter upp. Delfin II fortsätter turen vidare mot Strömkajen.
  2007-04-18 Bogserar in Delfin IX till kaj sedan denna fått stopp i maskin vid Waldemarsudde, Djurgården.
  2008 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Vaxholm. Förlängd med 0,80 meter. Akterspegeln görs fällbar för sjösättning av livflottarna. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 12 M, installeras.
Tillbaka till August Lindholm Eftr
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.