Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Pola vid Toresund, Strängnäs 1984-12-01
Pola vid Toresund, Strängnäs 1984-12-01
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv Travewerft Ebschner & Gabler, Lübeck, Tyskland
  Varvsnummer 199
  Registernr 9430
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGEC
  Systerfartyg Grisslan Skraken
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 25,63 meter 25,63 meter
  Största bredd 5,21 meter 5,21 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 127/79 127/79
  Maskineri 2 x Klöckner-Humboldt-Deutz -
  Effekt 430 hk, 316 kW -
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1952-12-06 Kölsträckt.
  1953-04-15 Sjösatt.
  1953-05-19 Levererad av Travewerft Ebschner & Gabler som Ejdern till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm på traden Stavsnäs - Runmarö - Sandhamn - Harö.
  1953-05-27 Ankommer till Stockholm efter resan från varvet i Lübeck med sjökapten Paul Åke Bonnevier som befälhavare.
  1956 Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i Stockholms skärgård.
  1958-08-23 Grundstöter vid Ingboskär vid färd mellan Sandhamn och Harö efter ett maskinhaveri. Får stora skador på skrovet.
  1968-04-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för 100.000 SEK. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Årsta havsbad - Utö.
  1969-12-07 Vid färd i besvärande tjocka utanför Laggarsvik på Ljusterö kommer fartyget ut kurs. Fartyget sakar radar och fortsätter ner mot Saxarfjärden. Efter ett tag kommer man in i Bensviken söder om Grundvik där en besättningsman går iland. Han hittar till slut Östra Tranviks gård där han kan ringa till rederikontoret för hjälp.
  1971-04-31 Såld till Acropolis Shipping Co. Ltd., Heraklion, Kreta, Grekland för 102.946 SEK (USD 20.000) och omdöpt till Pola. Fartyget tas innan avfärd in på Djurgårdsvarvet där det förbereds för den långa resan genom att alla fönster och ventiler svetsas igen.
  1971-05-21 Grundstöter utanför Kristianopel i Blekinge på resan mot Grekland efter ett maskinhaveri. Efter att ha blivit bärgad kapas överbyggnaden vid skorstenen.
  1971 Såld. Fartyget blir svensk timmerbärgare med lyftkran.
  1973 Bogseras från Kristianopel till Slite där fartyget ska användas som arbetsfartyg.
  ? Ombyggd. All överbyggnad utom styrbordssidans tas bort och fartyget får en sidohytt monterad.
  ? Ombyggd. En ny överbyggnad, bestående av en tvådelad gammal göteborgsbuss, monteras i aktern.
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.