Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Rederi AB Saltsjöfart
Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm startas 1891 av bland annat Knut Agaton Wallenberg, Gustaf O. Wallenberg och Teodor Nygren för att bedriva järnvägstrafik från Stockholm till den nya villa- och badorten Saltsjöbaden, öster om Stockholm. Från att järnvägen invigs 1 juli 1893 till 1937 bedriver man även färjetrafik mellan stationen på Stadsgården och Karl XII:s torg (Kungsträdgården). Först trafikerar man en tillfällig slutstation vid Tegelviken men från den 23 december 1893 när tunneln vid Stadsgården är klar lägger man till utanför det nya stationshuset närmre Slussen.

Dotterbolaghet Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö (BSBV) berdiver busstrafik från Stockholm ut till Värmdö. 1952 startar man även dotterbolaget Rederi AB Saltsjöfart och bedriver då skärgårdstrafik i Stockholms skärgård fram till 1956 då denna trafik övertas av Stockholms Ångslups AB.

  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg
  Saltsjöbaden 1 1893-1937
  Saltsjöbaden 2 1893-1937
  Saltsjöbaden 3 1894-1915
  Dalaröström 1894-1894  Inhyrd
  Ejdern 1953-1968
  Grisslan 1953-1969
  Skraken 1953-1964
  Krickan 1953-1956
  Lommen 1953-1964
  Prins Gustaf 1954-1954  Inhyrd
  Alkan 1954-1957
  Viggen 1954-1962
  Valkyrian 1965-1967
Tillbaka till Rederier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.