Schnell
Viggen i Fredhäll, Stockholm 1963-07-21
Viggen i Fredhäll, Stockholm 1963-07-21
Foto: Bernt Fogelberg. Från Sjöhistoriska Museet.
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-17 PN, Foto
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2010-01-04 PN
* Skärgårdsbåten 4/1995, S32
* Sveriges Skeppslista 1957, S144
* Sveriges Skeppslista 1958, S150
* Sveriges Skeppslista 1959, S150
* Sveriges Skeppslista 1960, S150
* Sveriges Skeppslista 1961, S152
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
* Sveriges Skeppslista 1963, S140
* Sveriges Skeppslista 1964, S138
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
  Byggd 1935
  Varv Fr. Lürssen Werft, Bremen-Vegesack, Tyskland
  Varvsnummer -
  Registernr 9510
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal Tysk signal DKLA, Dansk OVIU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,16 meter 27,20 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,97 meter
  Brt/Nrt 65/21 58/25
  Maskineri 1 x Deutz -
  Effekt 250 hk, 184 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1935 Levererad av Fr. Lürssen Werft som Schnell till Tyska Marinen. Motortorpedbåt.
  1948 Ombyggd.
  1954-06-19 Såld till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 110.000 SEK och omdöpt till Viggen. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm i Stockholms södra skärgård, traden Årsta Havsbad - Utö.
  1962-10-06 Såld till Sven Joel Hedrén, Stockholm för 17.000 SEK.
  1965-03-27 Såld till Sven Kristensen, Köpenhamn, Danmark för 32.500 SEK. Lustfartyg.
  1968 Såld till J O H Paulsen, Köpenhamn. Används i början av 1970-talet under namnet "Blue Bird" av kapten Knud Petersen för smuggling av indiska och pakistanska flyktingar från Rotterdam till England.
  1979-09-28 Såld till Egon Sivebæk, Nykøbing och omdöpt till Blue Bird.
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart