Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ettan
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1886
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 183
  Registernr 5607
  Fartygstyp Ångfärja, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Tvåan
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 15,38 meter 15,38 meter
  Största bredd 4,18 meter 4,18 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 43/25 43/25
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW 40 hk, 29 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Ettan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik i Stockholm, traden Mariahissen - Mälartorget.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1912 Ombyggd med salong.
  1913 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 1.
  1921 Ombyggd.
  1923-08 Motoriserad med en dieselmotor på 40 hk, 29 kW.
  1940-09-26 Stockholms Ångslups AB meddelar att fartyget skrotades under september på Stockholms Ångslups AB:s varv.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.