Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/282
Karna II vid Ivö färjeläge, Ivö 2015-07-15
Karna II vid Ivö färjeläge, Ivö 2015-07-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Smögens Plåt & Svetsindustri AB, Smögen
  Varvsnummer 6
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SIVM
  Systerfartyg Färja 62/283 Färja 62/284
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 23,00 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 40/- 40/-
  Maskineri 1 x Bolinder-Munktell 1113 K Saknas
  Effekt 44 hk, 32 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 100 passagerare -
   8 personbilar -
  Historik
  1969 Levererad av Smögens Plåt & Svetsindustri AB som Färja 62/282 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik som reservfärja på leden Barum - Ivö, Ivösjön, Nordöstra Skåne. Kopplas ihop med Färja 62/224 vid hög belastning.
  1985 Masineriet tas ur. Bogseras av färjebåten 63/1 Bettan vid fel på ordinarie färja.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Karna II.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.