Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 62/286
Carolina af Arnö på Furusundsfjärden, Furusund 2022-04-07
Carolina af Arnö på Furusundsfjärden, Furusund 2022-04-07
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1969
  Varv Lunde varv, Lunde
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja, numera pråm
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFGA
  Systerfartyg Färja 62/285
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 23,00 meter 33,20 meter
  Största bredd 7,00 meter 7,00 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt - 40/28
  Maskineri 1 x Bolinder 1 x Volvo Penta D7A-BTA
  Effekt - 156 hk, 114 kW
  Toppfart - 5 knop
  Kapacitet - 48 passagerare
   8 personbilar 10 personbilar
  Historik
  1969 Levererad av Lunde varv som Färja 62/286 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på Strömsholmen - Bjursund, Loftahammar, Västervik. Används vid högtrafik och kopplas då ihop med den ordinarie färjan Färja 62/248.
  1984 Förlängd vid Finnboda Varf, Nacka. Insatt i trafik på leden Arnö - Oknö, Enköping.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 70B, 100 hk, 73 kW, installeras.
  1988 Omdöpt till Carolina.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Carolina af Arnö.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2006-04-27 Tas ur trafik kl. 18.00 för service och översyn. Hämtas av bogserbåten Tom för att bogseras till Tenö Varv, Vaxholm där arbetet med färjan ska göras. Vid passering av Liljeholmsbron i Stockholm ca. kl. 23.50 glider färjan mot brofundamentet och sedan in i en sjömack bredvid bron. Liljeholmsbron stängs av i ungefär två timmar innan räddningstjänsten bedömmer den vara säker för trafik. Bron får endast skrapmärken medan kioskhuset vid sjömacken förstörs.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2013 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D7A-BTA, 156 hk, 114 kW, installeras.
  2021-04-22 Gräskö Arkipelagservice AB, Blidö. Styrhytten och en av klaffarna monteras bort. Trafik som transportpråm i Stockholms norra skärgård.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 996 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.