Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Föreningen
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1855
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 55
  Registernr 2571
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFQT, senare SFUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 29,12 meter 30,30 meter
  Största bredd 6,75 meter 6,82 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,40 meter
  Brt/Nrt 167/122 212/105
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - 210 hk, 154 kW
  Toppfart 9,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1855-10 Levererad av Motala Warf som Föreningen till ett bolag i Jönköping. Trafik på traden Jönköping - Göteborg.
  1857 Såld till Westerås Ångfartygs-Bolag, Västerås för 60.000 rdr och omdöpt till Westerås. Trafik på traden Västerås - Stockholm.
  1875 Moderniserad och upprustad vid Bergsunds mekaniska verkstads AB, Stockholm. Ny överbyggnad och nya sovhytter byggs. Ny ångmaskin, 160 hk, 117 kW, och ny ångpanna installeras.
  1879 Upplagd.
  1880-05-05 Såld till Grosshandlare Henrik Wilhelm Söderman, Uppsala för 33.000 kr och omdöpt till Nya Upsala. Ny hemort Uppsala.
  1880-05-10 Anländer för första gången till Uppsala.
  1880-06-23 Första turen på traden Uppsala - Stockholm.
  1881-06-15 Såld till Ångfartygs AB Nya Upsala, Uppsala.
  1882 Trafik på traden Stockholm - Linköping.
  1883 Åter på traden Uppsala - Stockholm.
  1883-05-12 Ommätt. Mått 29,12 x 6,66 meter. Tonnage 167/121.
  1884 Ombyggd och moderniserad. En överbyggnad byggs akterut.
  1884-11-25 Får propellerhaveri i den tjocka isen vid Erikssund vid färt från Stockholm till Uppsala. Bogseras vidare av Fyris mot Uppsala. Vid Ulltuna får även Fyris propellerhaveri. Båda fartygen får efter haverierna ligga kvar vid Ulltuna över vintern.
  1886-07 Kör med hög hastighet in i ångbåtsbryggan i Sigtuna som skadas allvarligt.
  1904-06-17 Ommätt. Mått 29,12 x 6,75 meter. Tonnage 167/117.
  1905-02 Såld till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala.
  1912-09-09 Kolliderar med den tyska lastångaren Alexandra utanför Blockhusudden i Stockholm vid en färd mot Värtan. Det tyska fartygets stäv tränger in i Nya Upsalas förliga lastrum som får ett stort hål. Vatten forsar in och kapten M.A. Settergren kör upp på land för att inte sjunka. Vid kollisionen ramlar styrman ner från bryggan och skadas svårt och kokerskan som vistades i köket får huggas loss.
  1912-09-13 Dras loss och bogseras till Ekensbergs varv för reparation.
  1912-10-29 Åter i trafik.
  1920 Ombyggd till lastfartyg vid Gåshaga varv. Lidingö.
  1920-04-07 Ommätt. Mått 29,12 x 6,75 meter. Tonnage 165/95.
  1926-04-12 Såld till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm för 30.000 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1932-06-30 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm för 35.000 SEK.
  1933-05-20 Ommätt. Mått 29,12 x 6,75 meter. Tonnage 164/89.
  1939 Uthyrd till militären som transportfartyg under andra världskriget.
  1945-08-08 Såld till direktör Stig Ture Walter Larsson, firma Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg för 16.000 SEK. Ny hemort Göteborg.
  1945-11-23 Såld till Rederi AB Stjärnan, Göteborg för 24.250 SEK. Ombyggd till tankmotorfartyg vid Ideals Motorfabrik, Göteborg. Motoriserad med en dieselmotor på 150 hk, 110 kW.
  1947-03 Omdöpt till OK 1.
  1949-01-03 Såld till AB Otaria, Stockholm för 250.000 SEK och omdöpt till Elvan. Ny hemort Stockholm.
  1950-04 Omdöpt till Caddy.
  1953 Ombyggd. Lastkapaciteten ökas genom att däcket höjs.
  1954 Ny huvudmaskin, 210 hk, 154 kW, installeras.
  1959-04-01 Såld till Karl Höglund, Donsö (1/4), Gunnar Evert Rolof, Vrångö (1/4), Karl Johan Karlsson, Vrångö (1/4) och Torsten Henricsson, Göteborg (1/4) för 195.000 SEK. Ny hemort Styrsö.
  1963-02-05 Karl Höglund säljer sin färdedel till de övriga ägarna för 35.000 SEK.
  1966-01-19 Torsten Henriksson avlider. Hans tredjedel överförs till hans fru Ester Henricson och tre barn, Arne Henricson, Louise Husberg och Anna-Greta Helmerson.
  1967-09-09 Grundstöter kl. 03.05 och sjunker i hårt väder vid Boskären utanför Kråkelunds lotsplats i Misterhults skärgård i hårt väder under färd från Stockholm mot Färjestaden med en last av 200 kbm bensin och 70 kmb brännolja. De fyra besättningsmännen ombord räddas av helikopter från flygets räddningstjänst i Visby och förs till Oskarshamn. Orsak till grundstötningen är, enligt sjöförklaringen, att de trots mörker, regn och hård vind inte använt sig av radar eller ett detaljerat sjökort.
Tillbaka till Westerås Ångfartygs-Bolag
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Upsala
Tillbaka till Ångfartygs AB Garibaldi
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till AB Insjötrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.