|
Ångfartygs AB Nya Upsala
|
 |
Ångfartygs AB Nya Upsala, Uppsala startas 15 juni 1881 av grosshandlaren Henrik Wilhelm Söderman, apotekaren Francois Jonas Ferdinand Westerdahl, fabrikören Carl Axal Axéll och grosshandlaren Robert Julius Herman Schumburg. Söderman har året innan köpt fartyget Westerås och döpt om det till Nya Upsala. Rederiet upplöses 1905 och fartyget s/s Nya Upsala säljs till Ångfartygs AB Garibaldi, Uppsala. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|