Gräsö
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Foto: Monne Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 13
  Registernr 10949
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAH
  Systerfartyg Alnö I Alnö II Yxlan
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,82 meter -
  Största bredd 8,02 meter -
  Djupgående 2,60 meter -
  Brt/Nrt 137/85 -
  Maskineri 3 x Scania-Vabis -
  Effekt 450 hk, 331 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 150 passagerare -
   24 personbilar -
  Historik
  1954-01-12 Levererad av AB Åsi-verken som Gräsö till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland
  1955 Flyttas till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm och omdöpt till Ljusterö.
  1956 Omdöpt till Färja 61/193. Flyttas till leden Nötesund - Sundsandvik, Bohuslän. Reservfärja.
  1959 Flyttas till leden Kolhättan - Svanesund, Bohuslän.
  1960 Flyttas till leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1965 Reservfärja på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1974 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 225.000 SEK och omdöpt till Gulliver. Trafik på traden Vaxholm - Tynningö samt godstrafik i Stockholms skärgård.
  1995 Såld till EMS Technology Inc, Vancouver BC, Canada för 150.000 USD.
  1995-06-09 Avgår från Stockholm bogserad av bogserbåten Salman ex. Vrangsund tillsammans med Jenniver mot Queshm Island utanför Bandar Abbas i Persiska Viken.
  1995-08-17 Ankommer Queshm Island i Persiska Viken.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Waxholms Rederi AB