Nya Enköping
Caesar vid Hornstull, Stockholm 1951-05-22
Caesar vid Hornstull, Stockholm 1951-05-22
Foto: J Robert Boman. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-09-17 PN
* Databok från EMV

* Mälarbåtarna, 1967, S126
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S94, 99, 102-103, 105, 107, 116-117, 143, 178

* Skärgårdsbåten 3/1987, S16, 19
* Skärgårdsbåten 2/1991, S17
* Skärgårdsbåten 3/1994, S42
* Skärgårdsbåten 2/2012

* Göteborgs Aftonblad 1912-10-18
* Göteborgs Aftonblad 1912-11-19
* Göteborgs Aftonblad 1913-02-11
* Aftonbladet 1913-04-01
* Svenska Dagbladet 1913-04-01
* Göteborgs Aftonblad 1913-04-02
* Stockholmstidningen 1913-04-05
* Svenska Dagbladet 1913-04-05
* Göteborgs Aftonblad 1913-04-07
* Svenska Dagbladet 1913-04-08
* Aftonbladet 1913-04-09
* Stockholmstidningen 1913-04-09
* Göteborgs Aftonblad 1913-08-05
* Dagens Nyheter 1914-02-24
* Svenska Dagbladet 1916-02-29
* Aftonbladet 1916-04-22
* Svenska Dagbladet 1916-04-27
* Aftonbladet 1919-01-31
* Dagens Nyheter 1919-05-03
* Aftonbladet 1919-05-08
* Aftonbladet 1920-05-14
* Aftonbladet 1925-04-22
* Aftonbladet 1925-07-18
* Aftonbladet 1932-03-23
* Aftonbladet 1934-06-04
* Dagens Nyheter 1951-05-12
* Dagens Nyheter 1953-05-23

* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1915, S96
* Sveriges Skeppslista 1917, S94
* Sveriges Skeppslista 1919, S94
* Sveriges Skeppslista 1921, S48
* Sveriges Skeppslista 1923, S48
* Sveriges Skeppslista 1925, S50
* Sveriges Skeppslista 1927, S54
* Sveriges Skeppslista 1929, S58
* Sveriges Skeppslista 1931, S60
* Sveriges Skeppslista 1933, S58
* Sveriges Skeppslista 1935, S56
* Sveriges Skeppslista 1937, S56 (620 hk)
* Sveriges Skeppslista 1939, S58
* Sveriges Skeppslista 1941, S56
* Sveriges Skeppslista 1943, S56
* Sveriges Skeppslista 1945, S56
* Sveriges Skeppslista 1947, S60
* Sveriges Skeppslista 1949, S64
* Sveriges Skeppslista 1951, S56
* Sveriges Skeppslista 1953, S56
  Byggd 1913
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 161
  Registernr 5438
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JTFR, senare SDNK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 33,30 meter 33,30 meter
  Största bredd 6,88 meter 6,88 meter
  Djupgående 2,75 meter 2,75 meter
  Brt/Nrt 227/135 258/165
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 380 hk, 279 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 375 passagerare -
  Historik
  1912-04-18 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Enköpings Ångfartygs AB, Enköping.
  1912-11-18 Sjösatt.
  1913-03-31 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Nya Enköping till Enköpings Ångfartygs AB, Enköping. Hemort Enköping. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1913-04-04 Anländer på förmiddagen till Söder Mälarstrand, Stockholm efter leveransresan från Göteborg.
  1913-04-08 Premiärtur på traden Stockholm (Mälarhamnen) - Enköping med avgång kl. 14.00.
  1916-04-11 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 77.500 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Edeby - Ekerö - Norsborg - Sturehof - Sundby.
  1919-02-01 Flyttas till traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1919-05-08 Flyttas till traden Stockholm - Sundby - Kaggeholm - Björkö - Adelsö - Sjöängen - Ekholmen.
  1920-05-07 Omdöpt till Caesar. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Sundby - Ekholmen.
  1925-04 Flyttas till traden Stockholm - Strängnäs - Västerås.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1925-07 Flyttas till traden Stockholm - Nockeby - Hässelby Villastad - Ilända - Hillersjö - Svartsjö.
  1932-03-01 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 140.000 SEK. Ny hemort Västerås. Trafik på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Västerås.
  1938-06-28 Ommätt. Nytt tonnage 258/165.
  1945-07-20 Ommätt. Tonnage 258/165.
  1948-10-09 Westerås - Torshälla Ångbåts AB byter namn till Västerås Rederi AB, Västerås.
  1951-01-11 Såld till Rutger von Essen, Skokloster (1/2) och Thure Evert Fritjof Carlsson, Stockholm (1/2) för 50.000 SEK. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Sigtuna - Skokloster.
  1952-12-29 Rutger von Essen, Skokloster köper Thure Carlssons andel i fartyget för 25.000 SEK. Ny hemort Skokloster.
  1953-03-30 Såld till Københavns Skibssalgs-Bureau, Köpenhamn, Danmark för 3.000 GBP (43.695 SEK) för nerskrotning.
Tillbaka till Enköpings Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
Tillbaka till Västerås Rederi AB
Tillbaka till Rutger von Essen