Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nybron 1
Framnæs 1 vid Akers brygge, Oslo
Framnæs 1 vid Akers brygge, Oslo
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Nybron 2 Stadsgården 1 Stadsgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 20,66 meter -
  Största bredd 5,40 meter -
  Djupgående 1,70 meter -
  Brt/Nrt 85/56 -
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin -
  Effekt 65 hk, 48 kW -
  Toppfart 8,5 knop -
  Kapacitet 216 passagerare -
  Historik
  1896-11 Beställd av Ångfärje AB, Stockholm vid O A Brodins varv, Gävle för leverans den 25 april 1897.
  1897-05-12 Lämnar Gävle ca. 23.30 på leveransresan mot Stockholm. Anländer till Stockholm på förmiddagen den 14 maj.
  1897-05-14 Levererad av O A Brodins varv som Nybron 1 till Ångfärje AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1897-05-15 Insatt i trafik på traden Nybroviken - Alkärret, Djurgården.
  1897-05-23 Kolliderar ca. kl. 18.00 på Ladugårdslandsviken med en ångslup. Ångslupen, som är på väg mot Grevbron, får ett stort hål i babordssidan ovanför vattenlinjen.
  1898-05 Såld till Dampfærgeaktieselskabet Framnæs (HUK Aktieselskab), Kristiania (Oslo), Norge för 30.000 SEK och omdöpt till Framnæs. Trafik på linjen Akers brygge, Kristiania (Oslo) - Bygdøy.
  1898-05-24 Lämnar Stockholm ca. kl. 21.00 för att via Södertälje och Göta kanal, gå till Kristiania.
  1898-06-01 Anländer ca. kl. 12.00 för första gången till Kristiania.
  1909 Omdöpt till Framnæs 1.
  1952 Såld till Drammen och ombyggd till kranförsedd pråm.
  1971 Sänkt i Kåfjorden utanför Kristiansand.
Tillbaka till Ångfärje AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1694 fartyg, 971 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.