Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stadsgården 2
Elba vid Amundsgrundet, Västerås 2017-08-02
Elba vid Amundsgrundet, Västerås 2017-08-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv O A Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer 51
  Registernr 7249
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal KGBF, numera SDVU
  Systerfartyg Nybron 1 Nybron 2 Stadsgården 1
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,66 meter 25,44 meter
  Största bredd 5,40 meter 5,68 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 85/56 71/21
  Maskineri 1 x Gefle W. ångmaskin 1 x Caterpillar 3306
  Effekt 65 hk, 48 kW 135 hk, 99 kW
  Toppfart 8,5 knop 9 knop
  Kapacitet 216 passagerare 262 passagerare
  Historik
  1896-11 Beställd av Ångfärje AB, Stockholm vid O A Brodins varv, Gävle för leverans den 25 april 1897.
  1897-05-12 Lämnar Gävle ca. 23.30 på leveransresan mot Stockholm. Anländer till Stockholm på förmiddagen den 14 maj.
  1897-05-14 Levererad av O A Brodins varv som Stadsgården 2 till Ångfärje AB, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1897-05-15 Insatt i trafik på traden Stadsgården - Alkärret, Djurgården.
  1898-05 Uthyrd till källarmästare August Andersson, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Nybron) - Stadsgården - Fjäderholmens Restaurant.
  1899-05-20 Vid ankomst till Nybroplan från Fjäderholmen ca. kl. 23.00 kör man med hög hastighet in i kajen. Färjan studsar ut och börjar driva en bit utanför kajen. Man lyckas med hjälp av trossar att dra in färjan till kajen så att de omskakade passagerarna kan gå av. Orsak till incidenten är att både maskinisten och eldaren var kraftigt berusade efter att ha druckit en hel del öl och konjak. Maskinisten hade dessutom somnat en stund före ankomsten till Nybroplan. Maskinisten och eldaren får senare böta 10 SEK vardera för förseelse mot ångslupsreglementet.
  1900-05 Såld till Ångbåts AB Bomhus, Gävle för 28.000 SEK och omdöpt till Bomhus 1. Ny hemort Gävle.
  1900-05-15 Insatt i trafik på traden Gävle (Norra Skeppsbron) - Slipen - Villan - Klippan - Källö - Holmsund - Bomhus (Lövharsudden).
  1903-09-18 Grundstöter ca. kl. 19.30 i tjock dimma mellan Sörgrundet och Bomhusvarvet vid färd från Bomhus mot Gävle. Färjan får stopp i maskin och börjar driva men upptäcks av några personer i en roddbåt som kommer till undsättning. De lyckas bogsera in färjan till Bomhusvarvet där passagerarna får gå av.
  1917 Såld till Västerås Stad, Västerås för 25.500 SEK och omdöpt till Elba. Ny hemort Västerås. Trafik på traden Västerås - Östra holmen - Elba - Västra holmen.
  1926-05 Förlängd vid AB Ekensbergs varv, Stockholm. Nya mått 24,78 x 5,38 x 1,80 meter. Nytt tonnage 96/72.
  1938-04 Omdöpt till Elba 1.
  1952 Omdöpt till Elba. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Scania, 135 hk, 99 kW, vid AB Bröderna Larsson Varv & Mekanisk Verkstad, Kristinehamn.
  1988 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3306, 135 hk, 99 kW, installeras vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1996-06 Renoverad av Västerås stad. Taket och däcket byts ut.
  2007-05-01 Drift och bemanning övergår till Rederi Mälarstaden AB, Västerås.
  2017-05-23 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
Tillbaka till Ångfärje AB
Tillbaka till Ångbåts AB Bomhus
Tillbaka till Västarås stad
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.