Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Silverpilen
Silverpilen utanför St Persholmen, Utö 2025-08-02
Silverpilen utanför St Persholmen, Utö 2025-08-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1974
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1057
  Registernr 11403
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8621393
  MMSI nummer 265317000
  Signal SEJW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,08 meter 37,00 meter
  Största bredd 6,99 meter 7,06 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 211/91 220/93
  Maskineri 3 x Scania DSI 11 1 x Scania D12-400
   - 2 x Scania D13Ms
  Effekt 750 hk, 551 kW 1.300 hk, 955 kW
  Toppfart 19,5 knop 21 knop
  Kapacitet 300 passagerare 347 passagerare
  Historik
  1973-10 Beställd av Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm.
  1974-06-01 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Silverpilen till Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm. Trafik på traden Strömstad - Fredrikstad.
  1986 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 121C 1.163 hk, 855 kW, installeras. Nya axlar, propellrar och roder samt tillbyggnad av besättningshytt akterom styrhytten.
  1994 Övertas av J Krusell Rederi AB, Dalarö och fortsätter på traden Strömstad - Fredrikstad.
  2001 Trafiken avslutas på traden Strömstad - Fredrikstad och man engageras som entreprenör av Waxholmsbolaget för trafik i Stockholms södra skärgård.
  2002 Ombyggd på Anytec Marine AB, Öregrund under våren med bland annat sponsoner för ökad stabilitet.
  2006-05-12 Inleder trafik i egen regi på traden Stockholm - Vaxholm - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö - Möja i Stockholms mellersta skärgård.
  2008 Uthyrd till Utö Rederi AB, Utö på fem år. Förses med Utö Rederi AB:s "U" i skorstenen. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2011 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D12-400, 1.200 hk, 882 kW, istalleras. Nytt passagerarcertifikat för 347 passagerare (297 i D-område).
  2013-04-10 Såld till Utö Rederi AB, Utö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D13Ms, 900 hk, 661 kW, istalleras. Två av tre huvudmaskiner, yttrarna, förnyas i samarbete med Scania som provar ut inför kommande Tier 3-certifiering (Adblue).
  2020-06 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Fortsatt trafik i Stockholms södra skärgård.
  2024-09-07 Vid passage väst om Äggskären, på tur mellan Gruvbryggan och Årsta havsbad får man möte med robotbåten R142 Ystad kl.10.50 i tät dimma. I samband med mötet girar Ystad först babord och girar sedan ytterligare babord och kommer på så sätt väldigt nära och passerar bara ett fåtal meter akterom Silverpilen i 37 knops fart. Ombord på robotbåten finns 21 besättningsmedlemmar och 40 passagerare och på Silverpilen 3 besättningsmedlemmar och 25 passagerare. Flertalet passagerare ombord på Silverpilen blir skrämda och upprörda och ringer Polisen när fartyget kommer i hamn. Fartygschef och manöverofficer ombord på Ystad delges senare misstanke om grov vårdslöshet i sjötrafik. Båda döms senare i Tingsrätten för vårdslöshet i sjötrafik till 80 respektive 60 dagsböter samt avgifter till brottsofferfonden.
Tillbaka till Kent Krusell Fartygsservice AB
Tillbaka till J Krusell Rederi AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1755 fartyg, 1012 rederier och 128 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Alice
Ulf Nilsson, Kallsö

m/s Alice Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 2013 vid Westers Mekaniska AB i Uddevalla för Ulf Nilsson, Kallsö, Sankt Anna. Hon levererades den 7 mars 2013 och har sedan dess varit i trafik på traderna Risö - Vrångö, Kallsö - Lergraven, Trännö - Kungshällsudden samt Missjö - Tyrislöt - Lergraven för Östgötatrafiken.