Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tian
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
  Byggd 1882
  Varv Ludwiksbergs Werkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Nian
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,26 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 75 passagerare -
  Historik
  1882 Levererad av Ludwiksbergs Werkstads AB som Tian till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Eldkvarnsviken - Kungsholmstorg - Karlsvik - Sjukhemmet.
  1895 Ombyggd med inglasade sidor och ny soffinredning. Förlängs. Tar nu 100 passagerare.
  1900 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden.
  1902 Flyttad till traden Kungsholmstorg - Söder Mälarstrand.
  1913 Nya Ångslups AB Smedsudden går upp i Stockholms Ångslups AB. Omdöpt till Disa.
  1915 Ombyggd.
  1918-09-17 Såld till kapten O. Johansson, Norrbyskär och omdöpt till Gunnar.
  ? Såld till Mo & Domsjö AB.
  1935 Skrotad.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.