|
AB Tore Holms Yachtvarv
|
 |
AB Tore Holms Yachtvarv, Gamleby startades runt 1900 av Knut Holm och var främst inriktat på tillverkning av skärgårdskryssare och R-yachter i trä. Under andra världskriget tillverkades även minsvepare till Marinen. Knuts söner Yngve och Tore började tidigt arbeta på varvet som konstruktörer. Tore utbildade även sig till civilingenjör vid KTH och blev därmed den som signerade ritningarna eftersom man därmed kunde ta bättre betalt. På 1920-talet flyttade Yngve till Stockholm och blev varvschef på Hästholmsvarvet. I början av 1930-talet tog Tore över verksamheten av sin far och han drev det fram tills 1967. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Den 6 april 1903 bogserar s/s Carl XI Östhammar I från Östhammar till Ekensbergs Varv, Stockholm där fartyget skall få ny ångpanna installerad.
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Delfin IV Strömma Turism & Sjöfart AB
 Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.
|
|
 |
|
|  |
|