Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Väddö
Väddö i Tenösund, Vaxholm 2020-07-19
Väddö i Tenösund, Vaxholm 2020-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2007-01-15, KN
* Redaren 2/1992, S3-5
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
* Sveriges Skeppslista 2006, S150
  Byggd 1992
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 533
  Registernr 14482
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9032018
  Signal SCFR
  Systerfartyg Värmdö Vånö Viberö Vaxö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,70 meter 37,70 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 298/118 298/118
  Maskineri 3 x MAN D2842 3 x MTU 12V 2000 M61
  Effekt 2.448 hk, 1.800 kW 2.448 hk, 1.800 kW
  Toppfart 22 knop 22 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik
  1992-04 Levererad av Oskarshamns varv som Väddö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1992-04-10 Döpt kl. 15.00 av hovsångaren Elisabeth Söderström vid en cermoni vid Strömkajen, Stockholm. Bildreportage
  1992-05-15 Premiärtur på traden Stockholm - Vaxholm - Ingmarsö - Husarö.
  1993-06-08 Tillsammans med sina systerfartyg genomförs kl. 06.00 en formationskörning vid Bosögrund, Askrikefjärden i reklamsyfte. Fartygen, som fotograferas från helikopter, framförs i V-formation i ca 17 knops fart. Vid Södergarn, Lidingö noteras efteråt två småbåtar som spolats upp på stranden, men ingen person visar sig ha kommit till skada.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2000-08-10 När fartyget passerar Bergs oljehamn kl. 07.50 upptäcker man att bunkerbåten BP23 ligger och lastar. Man slår då av på farten, men får i backen och fartyget får strax därefter stopp i maskin. Avgaserna från huvudmaskinerna strömmar in i maskinrummet varpå man får kratigt rökutveckling. De 62 passagerarna evakueras till Ballerina kl. 08.00 och strax därefter utlöser besättningen CO2-anläggningen. Fartyget bogseras in till Nacka Strand och förtöjs där kl. 08.50. Efter att brandmyndigheterna varit ombord och konstaterat att ingen brand har uppstått bogseras fartyget av Djurgården 10 till Nybrokajen. Efter en genomgång är fartyget åter i trafik dagen efter. Bildreportage
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras samt får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2006-04-07 På resa från Oskarshamn till Stavsnäs efter varvsvistelse trycks visiret upp och fördäcket vattenfylls utanför Huvudskär. Incidenten sker då fartygets akter lyfts av en kraftig våg och förskeppet dyker in framförvarande våg. Man får lättare skador på landgång och frontdörr samt förlorar två frälsarkransar.
  2007-05-25 Kl. 04.00 släpps fartyget loss vid Nybrokajen tillsammans med Södertörn och Solöga. Besättningsmän ombord vaknar, ringer polisen och hjälps sedan åt att förtöja de tre fartygen som klarar sig undan större skador på grund av ett snabbt agerande. Förövarna grips av polis.
  2012 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ny passagerarinredning samt nya besättningsutrymmen. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M61, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras.
  2014-12-14 På tur mot Ingmarsö kl. 16.45 ombeds man att assistera Sjöräddningen med ett eftersök på Trälhavet där det skett en båtolycka. En person har fallit ur sin roddbåt och håller sig fast i båtens reling. Väl på plats återfinns personen av Rescue Österskär, men då personen ifråga är storväxt och nära på medvetslös lyckas dess besättning inte att få ombord personen. Väddö ombeds att assistera och med gemensamma krafter kan personen tas ombord på Rescue Österskär för vidare transport in till land där personen flygs vidare med helikopter till sjukhus. Personen som legat i vattnet i över en halvtimma är kraftigt nedkyld har en kroppstemperatur på 29 grader, men räddas till livet.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.