Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Venus
Venus i Göta kanal
Venus i Göta kanal
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1873
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 195
  Registernr 1834
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JDNT
  Systerfartyg Juno
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,59 meter -
  Största bredd 6,72 meter -
  Djupgående 2,78 meter -
  Brt/Nrt 267/185 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 174 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Beställd av Motala Ströms Ångfartygs AB. Kontrakterad byggkostnad 115.000 rdr rmt.
  1873-07 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Venus till Motala Ströms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1880-12 Uthyrd under vintern till Stockholms stad som isbrytare till farleden Stockholm - Sandhamn.
  1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
  1918-11 Såld till Rederi AB Kristinehamnstrafik, Kristinehamn för 70.000 kr. Upplagd vid pålvirket i Göta älv utanför Götaverken, Göteborg.
  1923-02 Såld till Fritz Forsman, Stockholm för 7.000 kr för att användas som logementsfartyg i samband med stuvarkonflikter.
  1928 Avförd ur skeppsregistret.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.