Bjursele Färja
Bjursele i Bjursele 2012-08-04
Bjursele i Bjursele 2012-08-04
Foto: Krister Nilsson
  Fartygsfakta    
  Byggd 1953
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 471
  Registernr 13280
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLFJ
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Harads Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,18 meter 14,18 meter
  Största bredd 6,02 meter 6,03 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 21/6 21/6
  Maskineri 1 x Penta B4B 1 x Perkins 3.152
  Effekt 15 hk, 11 kW 15 hk, 11 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare - passagerare
   4 personbilar 4 personbilar
  Historik
  1953 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Bjursele Färja till Vägförvaltningen i Västerbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Bjursele - Åmsele, Vindelälven, Vindeln.
  1956 Omdöpt till Färja 62/203.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Perkins 3.152, 15 hk, 11 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1982 Såld till Bjursele Färj- och Vägförening, Bjursele och omdöpt till Bjursele. Fortsatt trafik på leden Bjursele - Åmsele, Vindelälven, Vindeln
  2018-09-18 Avregistrerad från Skeppsregistret som ej registreringspliktig.
  2020 Såld till Stockholms skärgård.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk