Harads
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Fd. Färja 62/173 som pråm vid Fyrudden, Valdemarsvik 2008-06-30
Foto: Krister Bång
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstadt, EMA, 2008-08-03 PN
* De gula färjorna, 2010, S92
  Byggd 1952
  Varv Hjälmare Kanal & Slussverk AB, Arboga
  Varvsnummer 462
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Lyrön Lövudden Finneråsnäset Björsunds Färja II Åkerängsta Färja Nässundets Färja II Bjursele Färja Liljedalsfärjan II Almarsfärjan Färja 62/239
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,00 meter -
  Största bredd 6,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Perkins -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1952 Levererad av Hjälmare Kanal & Slussverk AB som Harads till Vägförvaltningen i Norrbottens län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Luleälven vid Harads, Boden.
  1953 Flyttas till leden Norra Bredåker - Södra Bredåker, Luleälven, Boden och omdöpt till Bredåker.
  1956 Omdöpt till Färja 62/173.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1989 Ersätts av en bro.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk