Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jätte Paddan
Paddan 3 i Göteborg
Paddan 3 i Göteborg
Foto: Vykort
  Fartygsfakta    
  Byggd 1946
  Varv Sjötorps Varv, Sjötorp
  Varvsnummer -
  Registernr 8825
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFPK, numera tysk signal
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,93 meter -
  Största bredd 3,78 meter -
  Djupgående 0,69 meter -
  Brt/Nrt 12/11 -
  Maskineri 1 x Penta-Hesselman -
  Effekt 140 hk, 103 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1946-06 Levererad av Sjötorps Varv som Jätte Paddan till Per-Valter Sandeberg, Paddans Turistbureau, Göteborg. Hemort Göteborg. Sightseeingtrafik i Göteborgs kanaler och hamn.
  1947 Omdöpt till Paddan 3.
  1951-11-10 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1952 Överförd till Paddans Båtbolag AB (Röda Bolaget), Göteborg.
  1953 Såld till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB, Göteborg.
  1956 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania, 135 hk, 99 kW, installerad.
  1970-05-04 Såld till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen, Göteborg för 160.000 SEK.
  1978 Såld till ATG Alster-Touristik GmbH, Hamburg, Tyskland och omdöpt till Alsterschipper.
Tillbaka till Paddans Turistbureau
Tillbaka till Göteborgs Bogserings- och Bärgnings AB
Tillbaka till Paddans Båtbolag AB
Tillbaka till Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn-Linjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 972 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.