Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sitasjaure II
Sitasjaure II
Sitasjaure II
Foto: Bengt Nordqvist
  Fartygsfakta    
  Byggd 1961
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 880
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 6669
  Systerfartyg Abisko
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,55 meter 8,55 meter
  Största bredd 2,97 meter 2,97 meter
  Djupgående 0,90 meter 0,90 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Mercedes Diesel 2 x Peugot 505
  Effekt 70 hk, 51 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 9 knop 21 knop
  Kapacitet 24 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1961-02-23 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Sitasjaure II till Svenska Turistföreningen, Gällivare. Hemort Sitasjaure. Byggnadskostnad ca. 65.000 SEK inklusive transportkostnad. Gör på eftermiddaren leveransturen från varvet på Lidingö in till Skeppsholmen i centrala Stockholm.
  1961-03-19 Anländer med tåg till Kiruna där båten lastas på en specialbyggd trailer för att köras till Åråsjokk. De sista 10 milen till sjön Sitasjaure dras den på medar efter en snövessla.
  1961-05-03 Anländer kl. 15.45 till sjön Sitasjaure på leveransresan från Stockholm.
  1971 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta AD21, 90 hk, 66 kW, installeras.
  1981 Såld till Gällivare kommun, Fritidskontoret, Gällivare. Fortsatt trafik på sjön Sitasjaure.
  1984 Upplagd på land.
  2001 Såld till Bengt Nordqvist, Porjus. Ny hemort Porjus. Fritidsbåt samt viss charterverksamhet.
  2002 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Peugot 505, 150 hk, 110 kW, installeras.
Tillbaka till Svenska Turistföreningen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.