Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundsby Färja II
Färja 62/206 i Fågelvik 1974-07-05
Färja 62/206 i Fågelvik 1974-07-05
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Skeppsgårdens Färja Sorsele Stensund Högsäters Färja II Sunnemosundets Färja
  Teknisk data Vid byggnation År 1988
  Längd öa 14,00 merer 14,00 meter
  Största bredd 6,00 meter 6,00 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - 44 hk, 32 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
   4 personbilar 4 personbilar
  Historik
  1955 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Sundsby Färja II till Vägförvaltningen i Värmlands län, Karlstad. Trafik på sjön Foxen, leden Sundsbyn - Västra Fågelvik, Årjäng, Värmland.
  1956 Såld till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm och omdöpt till Färja 62/206.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1988-06-22 Kör sista turen innan bron över Foxen invigs
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.