Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/196
Egense vid Hals, Danmark 2006-08-03
Egense vid Hals, Danmark 2006-08-03
Foto: Göran Olsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1955
  Varv AB Lidingöverken, Lidingö
  Varvsnummer 17
  Registernr 10696
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8878415
  Signal SDYG, numera dansk signal OXXS
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/197 Färja 61/205
Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 28,10 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,62 meter
  Brt/Nrt 166/- 117/51
  Maskineri 3 x Scania Vabis 2 x Gardner diesel
  Effekt 336 hk, 247 kW 254 hk, 187 kW
  Toppfart 8 knop 5,5 knop
  Kapacitet 150 passagerare 98 passagerare
   19 personbilar 10 personbilar
  Historik
  1955-07-06 Levererad av AB Lidingöverken som Färja 61/196 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Gräsö". Trafik på leden Öregrund - Gräsö.
  1965 Såld till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn och omdöpt till Ölandssund V. Trafik på leden Revsudden - Stora Rör.
  1969 Såld till Hals-Egense Færgefart I/S, Hals, Danmark och omdöpt till Egense. Trafik på leden Egense - Hals.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.