Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brynäs Gefle Varfs AB
AB Gefle Verkstäder
AB Gefle Varf o Verkstäder
Brynäs varv, eller Brynäs Gefle Varfs AB, som det egentligen heter grundas 1873 av J.A. Bång, O.A. Brodin och Carl Hyckert. Man går i konkurs 1876. 1883 övertas varvet av AB Atlas, Stockholm, nuvarande Atlas Copco. 1891 ombildas varvet till Nya AB Atlas och arrenderas då av O.A. Brodin för bl.a. haverireparationer. 1896 köps varvet av AB Gefle Verkstäder som tidigare bildats av Lindahl & Runers mekaniska verkstad. 1910 går man åter i konkurs varvid verkstadsdelen ombildas till Gefle Verkstads Gjuteri AB och varvet till AB Gefle Varf o Verkstäder. 1915 övertas aktiemajoriteten i bolaget av Erik Brodin och grosshandlare Erik Kronberg. Man byter samtidigt namn till Erik Brodins Varvs AB. Efter en konkurs 1921 bildas Gefle Varfs och Verkstads Nya AB. Runt 1950 övertas ägandet av Korsnäs AB och 1961 levererar man bl.a. den ponton som regalskeppet Wasa ska placeras på vid bärgningen.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg Varvsnr Byggår Fartygstyp
  Hillersjö - 1884 Ångfartyg
  Ragnhild - 1885 Ångfartyg
  Säbyholm - 1885 Ångfartyg
  Alfhem - 1886 Ångfartyg
  Trean - 1887 Ångfärja
  Fyran - 1887 Ångfärja
  Flora - 1888 Ångslup
  Femman - 1890 Ångfärja
  Östa - 1898 Ångvarpbåt
  Laxen - 1899 Ångvarpbåt
  Strömfärjan 4 - 1904 Ångfärja
  Strömfärjan 5 - 1904 Ångfärja
  Sjuan - 1905 Ångfärja
  Åttan - 1905 Ångfärja
  Bäsingen - 1905 Ångvarpbåt
  Lidingöfärjan 2 - 1907 Ångfärja
  Tynäs - 1913 Motorfartyg
Tillbaka till Varv
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.