|
Brynäs Gefle Varfs AB AB Gefle Verkstäder AB Gefle Varf o Verkstäder
|
 |
Brynäs varv, eller Brynäs Gefle Varfs AB, som det egentligen heter grundas 1873 av J.A. Bång, O.A. Brodin och Carl Hyckert. Man går i konkurs 1876. 1883 övertas varvet av AB Atlas, Stockholm, nuvarande Atlas Copco. 1891 ombildas varvet till Nya AB Atlas och arrenderas då av O.A. Brodin för bl.a. haverireparationer. 1896 köps varvet av AB Gefle Verkstäder som tidigare bildats av Lindahl & Runers mekaniska verkstad. 1910 går man åter i konkurs varvid verkstadsdelen ombildas till Gefle Verkstads Gjuteri AB och varvet till AB Gefle Varf o Verkstäder. 1915 övertas aktiemajoriteten i bolaget av Erik Brodin och grosshandlare Erik Kronberg. Man byter samtidigt namn till Erik Brodins Varvs AB. Efter en konkurs 1921 bildas Gefle Varfs och Verkstads Nya AB. Runt 1950 övertas ägandet av Korsnäs AB och 1961 levererar man bl.a. den ponton som regalskeppet Wasa ska placeras på vid bärgningen. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Delfin IV Strömma Turism & Sjöfart AB
 Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.
|
|
 |
|
|  |
|